De Perfecte Assist, of hoe Sterke Marketing Sterke Verkoop Drijft

Pb-a verleent strategische marketingdiensten aan ondernemers, met focus op Online Marketing.

Menig ondernemer – vooral dan wie andere ondernemingen diensten en goederen aanbiedt – maakt zich hierbij de volgende bedenking: Waarom investeren in Marketing als ik van mijn Verkoopsteam perfect kosten en baten ken?

Het antwoord? Marketing is Sales.

Wat?

Vergelijk het met een voetbalploeg. Uw verkoper is uw aanvaller. Zijn of haar opdracht is simpel: zo vaak mogelijk scoren.

De vraag hierbij: wat voor aanvaller wil je?

Geeft jouw marketing de juiste assists? (some rights reserved by alasdair middleton)Wil je dat hij of zij de bal gaat vragen, mee verdedigt, om vervolgens middels een uitgekiende dribbel een pracht van een goal te scoren? Of liever het type dat constant flirt met offside, wacht op een goed geplaatst balletje om zo genadeloos de keeper te verschalken?

We dromen van die perfecte all-rounder die op zichzelf de match maakt. Zulke witte raven zijn moeilijk te vinden – en misschien zelfs niet wenselijk. De realiteit is dat je je aanvaller zoveel mogelijk doelkansen wil bezorgen om je score te maximaliseren.

En dat is marketing.

Marketing is die perfecte assist die je verkoopsteam een open doelkans schenkt. Het is de ploegorganisatie die ervoor zorgt dat je verkoper niet één, maar vier of vijf binnentikkers voor de voeten krijgt. Hoe beter – en consequenter – je marketing inspanning, hoe makkelijker de verkoopsovereenkomst.

Iedereen erkent de kracht van persoonlijke verkoop. Maar je kan nu eenmaal niet dag in, dag uit naast je klant of prospect blijven zitten om je bedrijf in zijn of haar gedachten te houden.

Marketing is een synthese van al wat je uitstraalt in een verkoopsgesprek.

Het bundelt alle kennis die je van jouw product hebt, en van de betekenis van je product voor je – toekomstige – klant. Het belichaamt deze kennis in een hele reeks van abstracte en fysieke uitingen: je website, je logo, je reclame, etc…

Daarom doe je aan marketing: om te kunnen verkopen wanneer jij er (nog) niet bent. Om de prospect op voorhand warm te maken voor een bepaalde aanbieding. Op die manier kom je sneller tot een overeenkomst, en kan je sneller de volgende voorbereiden.

Goede marketing maakt je verkoopsinspanningen efficiënter en effectiever: meer omzet en meer marge moeten het resultaat zijn.

Over het belang van marketing en branding in B2B is al veel geschreven, maar Prof. Dr. Steve Muylle doet het toch altijd iets beter: lees erover  in zijn artikel “B2B Brand Architecture“. Meer over Steve Muylle vind je hier.

Ben je al lang overtuigd van het belang van effectieve marketing voor je onderneming, maar weet je niet goed waar beginnen? Ontdek meer op de website van Pb-a, stuur een mailtje, of start alvast met onze “Doe-het-zelf” reeks.

Alvast veel succes!

2 gedachten over “De Perfecte Assist, of hoe Sterke Marketing Sterke Verkoop Drijft

  1. Pingback: Marketinginspiratie – van Eigen Bodem – voor Ondernemers | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

  2. Pingback: DIY Marketingstrategie, Deel 2: De Ondergrond voor je (Online) Marketing Strategie | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s