DIY Marketingstrategie, Deel 1: De Wortels van je (Online) Marketing Strategie

Deze bijdrage bespreekt de eerste stap bij het opstellen van een marketingplan: je eigen identiteit als ondernemer of bedrijf op papier zetten. Ze maakt deel uit van Pb-a’s “DIY Marketingstrategie” reeks,  voor wie zelf op een gestructureerde manier aan de slag wil met de (online) marketingstrategie van zijn of haar KMO.

Pb-a ondersteunt Belgische Ondernemers in het opstellen en uitvoeren van hun marketing strategie, met focus op online. Dit doen we door het organiseren van trajecten op maat en algemene workshops – en het aanbieden van interim-management. Deze reeks “DIY Marketingstrategie” stelt je alvast in staat om zelf aan de slag te gaan. Succes!

De Wortels van je Marketingstrategie: Wie zijn we, Wat doen we, Voor wie?

Picture adapted from Aaron Escobar, via Flickr. Some Rights Reserved

Geen Effectieve Marketingstrategie zonder Sterke Wortels – Picture adapted from Aaron Escobar, via Flickr. Some Rights Reserved

Een boom zonder diepe wortels overleeft niet lang. Voor je marketing strategie – of marketingplan – geldt hetzelfde. Net als in het dagelijks leven moet de presentatie van je onderneming onlosmakelijk verbonden zijn met diens identiteit. In het andere geval ontstaat een onhoudbare stress voor je zelf en je medewerkers: Je valt als bedrijf door de mand.

Daarom is het belangrijk je bedrijfsidentiteit op papier te zetten alvorens andere avonturen aan te gaan. Die identiteit is de spreekwoordelijke blauwe tegel in het huis van je grootmoeder. Het is een ankerpunt: de leidraad voor jezelf, je medewerkers en je – toekomstige – klanten. De identiteit gaat dan ook verder dan marketingstrategie: daar later meer over.

Hoe begin je aan het neerpennen van die “identiteit”? Vaak toon je je identiteit duidelijk doorheen je daden en dromen, maar sta je er niet bij stil. Mogelijk heb je het één en het ander al op papier.

De start is eenvoudig.  Je beschrijft letterlijk wat je doetwaar en voor wie. Je sluit af met je “geheime ingrediënt“.

Twee belangrijke opmerkingen hierbij:

  • “Wie” gaat over personen. Hoewel je mogelijk betaald wordt door een “bedrijf”, is het nog altijd een mens van vlees en bloed die zijn of haar handtekening onder het contract zet – de persoon die jij moet overtuigen.
  • Het “geheime ingrediënt” is niet zo zeer geheim, dan wel het element van je producten of diensten dat je zelf heel belangrijk vindt, waar je naar je eigen mening in uitblinkt.

Om je alvast op weg te helpen, een voorbeeld van een bedrijf dat ik zelf heel goed ken: Pb-a.

Pb-a ondersteunt Belgische ondernemers en marketingverantwoordelijken in het opstellen en uitvoeren van hun marketingstrategie, met focus op online marketing.

Even ontleden:

Ondersteunen” betekent  dat wij bij Pb-a geloven dat onze klanten hun marketing wel meester kunnen, maar dat ze nood hebben aan een klankbord, aan structuur. Pb-a helpt hen het rechte pad te bewandelen.

Ondernemers“, omdat we denken dat ondernemers enerzijds wel nood hebben aan een goede marketingstrategie om hun verkoop te stimuleren, anderzijds al eens wantrouwig staan tegenover marketeers. Pb-a wil hen de hand reiken. En “Marketingverantwoordelijken“? Soms hebben bedrijven al een marketingdienst, maar hebben door omstandigheden tijdelijk nood aan een extra kracht. Dan kan Pb-a voor die interim zorgen.

Belgische” betekent simpelweg dat we ons actief richten op Belgische klanten, in België.

Opstellen en Uitvoeren“. Dat betekent dat we enerzijds helpen in het opstellen van een plan met alle acties die moeten ondernomen worden, en daarna afscheid kunnen nemen, anderzijds ook dat we dit plan kunnen uitvoeren, of zelfs (vooral in interim-opdrachten) een bestaand plan kunnen uitvoeren.

Afsluitend het geheime ingrediënt “Online Marketing“. Online marketing omdat wij bij Pb-a denken dat er in online marketing nog veel kansen liggen, maar dat ze begeleiding nodig hebben om deze gestructureerd te ontdekken. Online Marketing omdat we dit gewoon heel graag doen, en er – naar onze mening – ook wel goed in zijn.

Je merkt het, het letterlijk formuleren – en uitspitten – van wie je bent zorgt voor rust èn onrust. Enerzijds wil je zoveel meer zeggen. Anderzijds crëeert het duidelijkheid, en schuilt er achter elk woord een rijkdom aan betekenis.

Wat betreft die onrust.

Ten eerste is deze definitie evolutief. De definitie gaat over het hier en nu. Volgend jaar ben je misschien in andere regio’s getuimeld, ben je op vraag van een klant nieuwe producten gaan ontwikkelen. Het is van belang elk jaar een moment te nemen en te kijken of de definitie bijgeschaafd kan worden.

Ten tweede is de definitie nog maar een deel van het verhaal, en is ze nog niet getoetst aan de werkelijkheid. Daar later meer over.

Rust zou hoe dan ook moeten overheersen. Deze definitie maakt het leven makkelijker – voor jouw en je klanten. Het vertelt je wie je waar moet aanspreken, en wat het speerpunt moet zijn van je communicatie. Je toekomstige klant ziet in een oogopslag of je spek naar z’n bek bent: sneller tot verkoop komen, en minder tijd verspillen aan een verkoop die toch nooit gebeurd, zijn het logische gevolg.

Door achter elk woord de expliciete betekenis te verwoorden, zie je als ondernemer zelf ook sneller het licht. Het staat je toe de boodschap van wie je bent op een duidelijke manier over te brengen naar je medewerkers en je klanten.

Maar je bent er nog niet. Nu heb je al kort opgeschreven wie je bent, voor wie. De kans is rëeel dat er binnen die definitie nog tientallen concurrenten met juist dezelfde identiteit bestaan: je hebt dan wel een duidelijke identiteit, maar zeker nog geen unieke. Het is juist dat unieke dat je onderscheidt van je concurrenten, dat er voor zorgt dat mensen voor jouw kiezen.

Waarom je wortels tot een boom zullen leiden: Missie en Visie

Deze tweede stap is iets abstracter – die van het “waarom“. Waarom doe ik de dingen die ik doe? Wat wil ik met dit bedrijf bereiken, waarom ben ik ooit van start gegaan? Wat men in jargon “missie & visie” noemt. Je beschrijft waarom je in de eerste plaats het werk doet dat je doet en wat je doelen zijn.

Wederom een voorbeeld uit een eigen huis: Pb-a.

Gedurende mijn carrière heb ik al een heel aantal mensen met prachtige producten en interessante diensten ontmoet, zowel binnen mature bedrijven als startende ondernemingen. Hoewel de kwaliteit van de diensten en producten me altijd opviel, ben ik me blijven afvragen waarom deze mensen geen grotere markten konden aanboren, niet meer konden verkopen? Wat mij betreft ligt dit aan een een gebrek aan sterke marketing en een misplaatst wantrouwen tegenover marketing en marketeers, of toch minstens tegenover hulp van buitenaf. Daarom willen we met Pb-a op een efficiënte manier duidelijke actieplannen leveren, met veel inzet van het bedrijf waarvoor we werken: op die manier zijn we goedkoper, en kruipen de marketinginspanningen onder de huid van ondernemer en medewerkers.

Pb-a wil elke Belgische ondernemer de mogelijkheid bieden om de aandacht – en de verkoop – te krijgen die die hij of zij op basis van zijn of haar producten en diensten verdient.

Je merkt het, het “waarom” is iets bevlogener, iets emotioneler. Het raakt aan de kern van het bestaan van je onderneming. Het is de saus van dit “waarom” die smaak geeft aan je identiteit. Daarom is het zo belangrijk je missie en visie neer te schrijven. Zo herinner je jezelf eraan waarom je dit werk doet, je werknemers waar ze naar moeten streven, en je klanten waarom ze juist bij jou komen, en niet bij een ander.

Deze samengestelde identiteit – het wie, waarom, wat en voor wie – vormt de wortels van je marketingstrategie. Op zich zetten ze nog niet gek veel in gang, maar zonder ben je alvast gedoemd te falen.

Aan de Slag!

Ga dus zelf eens aan tafel zitten -alleen of met je medewerkers – en laat ieder dit lijstje invullen.

  • Wat doen we, wat zijn onze activiteiten?
  • Voor wie werken we, wie zijn onze klanten, wie zet de handtekening?
  • Waar werken we meestal, in welke regio?
  • Waar zijn we écht goed in, waar zijn we trots op?
  • Waarom doen we dit?
    • Waarom is de zaakvoerder ooit met de zaak begonnen?
    • Waarom werken je mensen er (nog)?
    • Wat wil iedereen bereiken, op het eind van de dag, en in de verre toekomst?
Je identiteit als Leidraad voor je Organisatie en Klanten -  Picture adapted from jasoneppink, via Flickr. Some Rights Reserved

Je identiteit als Leidraad voor je Organisatie en Klanten – Picture adapted from jasoneppink, via Flickr. Some Rights Reserved

Probeer vervolgens een kleine zin met het “wat, voor wie, waar met welk geheim ingrediënt” te vormen. Ga vervolgens in op elk woord, en spit het uit met stukje uitleg.

Schrijf het waarom in lange zinnen neer, alles bij elkaar. Kijk er vervolgens met z’n allen naar, en probeer al deze gedachten samen te vatten in één of twee zinnen.

Voila, jullie blauwe tegels!

Dat betekent niet dat je wortels volgroeid zijn: wat we nu hebben gedaan, is vanuit onze eigen perceptie, onze eigen kijk op ons bedrijf, een identiteit op papier gezet. In een volgende stap confronteren we deze identiteit met de realiteit, de buitenwereld. Blijf alvast op de hoogte door je in te schrijven op onze verzendlijst rechtsboven deze pagina!

Heb je deze oefening afgerond? Aarzel niet, en verstuur ze naar Pb-a, we geven je graag vrijblijvend advies over het hoe en het wat!

Deze post zet je op weg naar een eigen marketingstrategie. Wil je deze route uitstippelen met begeleiding, zonder je kosten en de noden van je eigen organisatie uit het oog te verliezen? Een van de diensten van Pb-a, is het  “Road to Revenue”-traject. Hierbij bepalen we samen een uitvoerbare marketing strategie die snel en duurzaam tot extra bezoekers, prospects en inkomsten leidt.

Veel succes, en schrijf je alvast in voor de volgende post!

8 gedachten over “DIY Marketingstrategie, Deel 1: De Wortels van je (Online) Marketing Strategie

  1. Pingback: Marketinginspiratie – van Eigen Bodem – voor Ondernemers | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

  2. Pingback: De Perfecte Assist, of hoe Sterke Marketing Sterke Verkoop Drijft | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

  3. Pingback: DIY Marketingstrategie, Deel 2: De Ondergrond voor je (Online) Marketing Strategie | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

  4. Pingback: Leg je Bedrijfsidentiteit voor aan Pb-a | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

  5. Pingback: DIY Marketingstrategie, Deel 3: De Competitieve Krachten Temmen | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

  6. Pingback: 2 Overwachte Eurosong Lessen voor Ondernemers | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

  7. Pingback: 2 Onverwachte Eurosong Lessen voor Ondernemers | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

  8. Pingback: De Boodschap van Trendwatching: Ken je Klant | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s