Marketinginspiratie – van Eigen Bodem – voor Ondernemers

Pb-a wil Belgische Ondernemers ondersteunen in het opstellen en uitvoeren van hun marketingstrategie. Daarvoor halen we de mosterd ook bij anderen. In deze post stel ik twee Belgische bronnen van inspiratie voor: Prof. Dr. Rudy Moenaert en Prof. Dr Steve Muylle.

Een kleine wenk voor je deze bijdrage leest: indien je de info van Pb-a nuttig vindt, aarzel niet om onze publicaties op de voet te volgen. Dit kan je door de “volg deze blog”-knop rechtsboven de pagina of “follow company” aan te klikken op onze LinkedIn bedrijfspagina. Zo blijf je op de hoogte van nuttige marketingtips voor ondernemers!

Intro: A Few Good Men

Als ondernemer of marketingverantwoordelijke heb je zo nu en dan nood aan goed advies. “Goed” betekent dan: bondig, over de kern van de zaak, en inspirerend.

Veel advies is makkelijk te vinden, goed advies is een ander verhaal.

Zelf probeer ik me te beperken tot een paar specialisten die ik heel hoog aanschrijf. Deze mensen volg ik – virtueel – actief op. Elke keer zij iets delen of publiceren, is de kans groot dat ik het lees en archiveer.

Rudy Moenaert en Steve Muylle zijn zo’n specialisten. Beiden zijn ze professor aan een toonaangevende Business School (respectievelijk Tias-Nimbas in Nederland en Vlerick in België), beiden hebben no-nonsense in hun ziel gekerfd als het over marketing gaat. Marketing gaat over meer verkopen, aan meer mensen, op een rendabele – duurzame – manier. Verfrissend in z’n eenvoud.

adapted guru - Some rights reserved by VinothChandar- flickr

Rudy Moenaert

Rudy Moenaert komt uit West-Vlaanderen. De clichés vertellen in zo’n geval dat hij als kind in de ketel met ondernemerschap is gevallen. Dat klopt – volgens mij. Hij (be)schrijft en doceert sterke inzichten en methodes om je onderneming klaar te maken voor de toekomst, met focus op marketingstrategie.

Die inzichten deelt hij met veel overtuiging als docent en op het internet. Zijn dagelijkse & wekelijkse bedenkingen kan je volgen op Twitter en op z’n Blog. Algemene info, interessante Uittreksels en Marketingtemplates kan je vinden op z’n eigen website onder “downloads”.

Drie dingen wil ik hierbij uitlichten:

Lees zeker het uittreksel uit zijn boek “De Pijn van het Ondernemen. In zijn eigen woorden is het “een fabel over familiaal ondernemerschap“. Aan de hand van een toegankelijk verhaal neemt hij je mee in alle aspecten van het ondernemerschap – zowel de emotie als de technische kant – en komt afsluitend tot een scherpe analyse. Een zeer toegankelijk boek met wijze lessen en herkenningspunten.

Het Marketingplan Template. Al iets zwaarder op de maag, maar ook een sterk document met alle stappen waarmee je je marketingplan op papier kan zetten en tot actie kan overgaan. Recht door zee, de ogen op de toekomst.

Ten derde iets dat ik meepikte uit de lessenreeks die ik bij hem heb mogen volgen: Communicatie over je merk of je bedrijf, doe je niet alleen voor je klanten en prospecten. Dit doe je zeker ook voor je eigen medewerkers. Een sterke basis, die goed verpakt wordt uitgedragen, heeft het effect van een banier en klaroengeschal op het slagveld. Het verenigt iedereen in het bedrijf, en draagt bij tot hun gevoel van trots. Bij nader inzien niet meer dan logisch, maar ik was me er niet van bewust voor hij dit vertelde aan de groep. In ieder geval een extra reden om de nodige aandacht te besteden aan je communicatie.

Ik hoop dat jullie veel aan hebben!

Steve Muylle

De tweede bron van inspiratie is een andere academicus: Steve Muylle. Hij specialiseert zich ook in marketing, met het van de accent op E-Business. E-Business kennen we nu als modewoord, maar Steve Muylle verdiepte zich er al in toen wij nog met paard en kar reden.

Hij kent dan ook als geen ander de “hidden champions” – vóór men er congressen over organiseerde – die wars van hypes al jaren aan een digitale strategie werken. Net als Rudy Moenaert staat hij te boek als geweldig docent – ik kan alleen maar instemmen – en brengt hij je naadloos van de basis van je marketingstrategie naar de (digitale) uitvoering.

Paradoxaal genoeg online iets minder aanwezig, maar dit kan ik alvast meegeven:

Steve Muylle is zéér actief als docent. Probeer – gegeven tijd & budget – alvast deze of deze opleiding te volgen. Steve Muylle is niet de enige die ten dans speelt, maar beide opleidingen bieden absoluut waar voor hun geld. Van de eerste weet ik het uit eerste hand, van de tweede via derden. In ieder geval, deze “4 Guidelines to Develop a Digital Strategy” nemen ze je alvast niet meer af!

Voor ondernemers met een brede portfolio aan producten is er “B2B Brand Architecture” . Een iets taaiere klant, maar voor wie een structuur wil om op terug te vallen bij de ontwikkeling en positionering van z’n portfolio, zéér interessant!

Afsluitend, een filmpje naar aanleiding van de Phase conferentie in 2012. Wat ik hieruit leer is het volgende: alles wat je digitaal doet, moet in het verlengde liggen van wat je “in de echte wereld” doet. Laat je niet verleiden door de waan van de dag, maar vertrek vanuit je wortels, bepaal je digitale strategie vanuit je algemene strategie.

Dat waren alvast twee bronnen van inspiratie die ik zelf al eens graag virtueel raadpleeg. Als je zelf advies zou mogen aannemen van slechts één bron/persoon, welke zou dat zijn? Laat het zeker weten, via mail of in de comments onder deze post!

Wil je zelf aan je Marketingstrategie beginnen, maar weet je niet waar te starten? Lees alvast Deel 1 van DYI Marketingstrategie: “De Wortels van je (Online) Marketing Strategie” en niet om onze publicaties op de voet te volgen. Dit kan je door de “volg deze blog”-knop rechtsboven de pagina of “follow company” aan te klikken op onze LinkedIn bedrijfspagina. Zo blijf je op de hoogte van nuttige marketingtips voor ondernemers!

Succes!

Een gedachte over “Marketinginspiratie – van Eigen Bodem – voor Ondernemers

  1. Pingback: De Perfecte Assist, of hoe Sterke Marketing Sterke Verkoop Drijft | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s