DIY Marketingstrategie, Deel 2: De Ondergrond voor je (Online) Marketing Strategie

Deze bijdrage bespreekt de tweede stap bij het opstellen van een marketingplan: je identiteit als ondernemer of bedrijf toetsen aan de realiteit. Deze stap maakt deel uit van Pb-a’s “DIY Marketingstrategie” reeks,  voor wie zelf op een gestructureerde manier aan de slag wil met de (online) marketingstrategie van zijn of haar KMO.

Pb-a ondersteunt Belgische Ondernemers in het opstellen en uitvoeren van hun marketing strategie, met focus op online. Dit doen we door het organiseren van trajecten op maat en algemene workshops – en het aanbieden van interim-management. Deze reeks “DIY Marketingstrategie” stelt je alvast in staat om zelf aan de slag te gaan. Succes!

Introductie: Je Bedrijfsidentiteit Toetsen

Als alles goed loopt, heb je ondertussen je bedrijfsidentiteit op papier gezet. Proficiat alvast!

Dit is een belangrijk ankerpunt, maar voorlopig ook een eenzijdige blik. Je hebt zelf op papier gezet waar je onderneming voor jou om draait. In geval van het “Waarom” – je missie en visie – kan dit per definitie niet anders. Voor de andere elementen is het mogelijk dat de cijfers je buikgevoel tegenspreken.

Daarom wordt het nu tijd deze identiteit te toetsen aan de werkelijkheid. Deze blootstelling kan uitmonden in een scherpstelling – zelfs een koerswijziging – van je bedrijfsidentiteit.

Is Jouw Bedrijfsomgeving geschikt voor je Identititeit?  - some rights reserved by Rosino, via Flickr

Je Identiteit Toetsen, Wat betekent dat – Hoe doe je dat?

Toetsen aan de werkelijkheid betekent dat je je identiteit ter hand neemt, en elk belangrijk element onderzoekt. Je onderzoekt of je eigen gegevens overeenkomen met wat je zegt, en of je omgeving hetzelfde naar je zaak kijkt als jij.

Met andere woorden: Waar we in de vorige bijdrage op zoek gingen naar de wortels van je strategie, richten we ons nu op de bodem en het klimaat voor die wortels – kan mijn identiteit gedijen in de omgeving waarin ik mijn activiteiten uitvoer?

 Kan mijn identiteit gedijen in de omgeving waarin ik mijn activiteiten uitvoer?

Deze bijdrage gaat in op de eigen gegevens. Je bezit een rijkdom aan informatie aangaande je bedrijf. Deze is van onschatbare waarde voor de scherpstelling van je identiteit. De meest bereikbare bronnen zijn je facturen en rekeningen. Simpel, maar krachtig. Je omzetcijfers en je klantenbestand kunnen je een verhelderend beeld scheppen – dat je mogelijk nog niet had.

Ieders situatie is anders: een interieurarchitect heeft een ander soort omzet dan een kledingwinkel of dan een KMO die kogellagers verdeelt. De bedragen liggen anders, klanten zijn anders, enzovoort. In onderstaand lijstje kan je alvast enkele aanknopingspunten vinden die voor ieder gelijkaardig zijn. De termen “Wat”, “Geheime Ingrediënt”, etc.. komen uit Deel 1 uit deze reeks.

Voor het overige kunnen wij je verderhelpen. Maak de identiteitsoefening en deel ze met ons. Na anlyse geven we je gratis korte feedback omtrent de info die voor jou en jouw bedrijf relevant is! In afwachting kan je alvast aan de slag met onderstaande:

Producten & Diensten (“Wat” en je “Geheime Ingrediënt”):

  • welke diensten of producten vormen mijn omzet?
    • hoeveel % maakt elke dienst van mijn omzet uit?
    • wat zijn de verhoudingen wat betreft winstgevendheid?
  • welke diensten of producten zijn het belangrijkst?
    • welke vertonen sterke – duurzame – groei?
    • hoeveel % van mijn omzet wordt door mijn top 5 diensten/producten gegenereerd?
  • Welke diensten & producten gelden als breekijzer in een eerste verkoop?
    • Voor welke producten of diensten komt de eerste aanvraag vaak binnen?
    • In een relatie met “de” klant wat is het eerste dat ik heb verkocht?

Klanten & Kanalen (“Waar” & “Voor Wie”):

  • Welk % van mijn omzet komt via directe verkoop, welke via andere kanalen, welke is de groeimotor?
  • hoe verdeelt zich mijn omzet zich over klanten en kanalen?
    • hoeveel % maakt elke klant uit van m’n omzet?
    • wat zijn de verhoudingen wat betreft winstgevendheid?
  • Wat kan ik zelf zeggen van m’n belangrijkste klanten?
    • vanwaar zijn ze?
    • wat is hun eigen activiteit?
    • waar praten ze zelf veel over, wat zegt hun website?

De boodschap is deze, of je nu een kapperszaak of bouwbedrijf uitbaat. Zorg ervoor dat je omzet “traceerbaar” is. Ga op voorhand zitten, en teken een kleine structuur uit. Een product behoort tot een generieke categorie (shampoo z behoort tot de categorie van “shampoo”), maar kan ook een andere functie hebben. Zo zijn bepaalde zaken “basis” en andere “kers op de taart“. De “basis” zal je hoe dan ook verkopen, de “kers op de taart” vraagt mogelijks wat extra koopmanschap. Maak het jezelf niet te moeilijk, werk met slechts twee a drie categoriën, maar neem je tijd om na te denken.

Zorg ervoor dat je omzet “traceerbaar” is.

Van belang is dat je hierna op gezette tijden naar je gegevens kan kijken, en snel inzicht kan krijgen in je prestaties.Lijkt dit eerder op Bedrijfsvoering dan op Marketing? Marketing gaat dan ook veel verder dan een likje verf: een klant spreekt uiteindelijk met zijn of haar portemonnee, en daar is het ook in marketing om te doen.

Ik heb inzicht in m’n gegevens, wat nu?

Je kan nu je analyse naast de bedrijfsidentiteit leggen.

Welke uitgaven springen er uit, wat verkoop ik het meest? Waar verdien ik het meest aan? Waar factureer ik het meest van mijn activiteiten, vanwaar komt mijn cliënteel? Welk type klanten zijn dit?

Mogelijk zie je verschillen tussen de identiteit die je zelf hebt neergepend, en wat er uit je analyse komt. Zo kan het zijn dat je belangrijkste klanten uit een welbepaalde zone komen, dat je toch voor een specifieker cliënteel werkt dan je dacht, of dat wat jij als je “kers op de taart ziet” niet hetzelfde is als blijkt uit je rekeningen.

Je kan nu teruggaan naar je wortels, de elementen van je identiteit waar nodig aanpassen, en hetzelfde doen voor de begeleidende uitleg per element. In dit formulier kan je alles alvast op een rijtje zetten, en feedback vragen aan Pb-a. Doen!

Nu je alvast je identiteit hebt getoetst aan je bedrijfsvoering, heb je al een robuuste structuur. In een volgende stap gaan we kijken of de je omgeving in lijn is met deze identiteit.

Wil je als eerste lezen over de volgende stap? Dit kan je door de “volg deze blog”-knop rechtsboven de pagina of “follow company” aan te klikken op onze LinkedIn bedrijfspagina. Zo blijf je op de hoogte van nuttige marketingtips voor ondernemers! Je kan ook een bezoekje brengen aan onze website, of een mailtje sturen.

Succes!

4 gedachten over “DIY Marketingstrategie, Deel 2: De Ondergrond voor je (Online) Marketing Strategie

  1. Pingback: Leg je Bedrijfsidentiteit voor aan Pb-a | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

  2. Pingback: DIY Marketingstrategie, Deel 3: De Competitieve Krachten Temmen | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

  3. Pingback: 2 Noodzakelijke Vragen voor je Getrouwheidsprogramma | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

  4. Pingback: De Boodschap van Trendwatching: Ken je Klant | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s