Doen wat je Zegt: Wat Carglass èlke Ondernemer kan Leren

TL;DR Zelfs met beperkte middelen kan je aan sterke marketing doen. De gouden formule? Zeggen wat je doet, doen wat je zegt. Carglass is een uitstekend voorbeeld.

Introductie: Over Banken en Bier

De reden van deze bijdrage gaat terug tot de Beurs Ondernemen 2014. Ik sprak op de beurs met 2 banken, of toch met hun vertegenwoordigers. Hun respectieve reactie op mijn verhaal kon niet sterker verschillen.

De ene ging – zeer enthousiast – het gesprek aan en drukte me op het hart dat ik de volgende dag een telefoontje zou krijgen voor een afspraak met z’n nederlandstalige collega. De ander was een stuk gereserveerder: hij aanhoorde me met gefronste wenkbrauwen en leidde me naar de kredietpaketten op hun website. “Doorloop dit even, en contacteer ons wanneer je een duidelijk zicht hebt op wat je juist wil”.

Daar stond ik dan – licht gefrustreerd. Een gepeperde blogbijdrage broeide in m’n hoofd.

De volgende dag gleed voorbij – zonder telefoontje van bank N°1. Net als de week die volgde. Wat ik wel deed, was grasduinen in de website die de fronsende man –  van Bank N°2 – me had aangeraden. Duidelijk en informatief. De info beantwoordde 90% van mijn vragen. De keuze was gemaakt.

Een laatste anekdote.

Een goede vriend van me begon zijn carrière bij een niet nader genoemde biergigant. Eén van z’n eerste uitdagingen was die van vertegenwoordiger in de horeca. De man in kwestie is geen tafelspringer, geen compulsieve gangmaker – hij is rustig, bedachtzaam en vastberaden. In mijn beleving niet meteen iemand die kan omschreven worden als het archetype van een vertegenwoordiger in de HoReCa.

Niets was minder waar. Op enkele weken tijd gaf hij z’n collega’s het nakijken. Z’n geheim? Weinig beloftes en extra’s, maar elke belofte stipt uitgevoerd.

De twee winnaars in deze anekdotes: zij die niet te veel beloofden, maar hun respectieve beloftes ruimschoots inlosten.

“Zeg wat je doet, doe wat je zegt”

Herken je deze verhalen – en de conclusie? Niets is vervelender dan een leverancier die bergen belooft – en molshopen levert. In marketing – want marketing ìs verkoopligt dit niet anders.

Zeggen wat je Doet, Doen wat je Zegt: de Sterkste Marketing – ooit.

Voor een startende ondernemer, of één met een beperkt marketingbudget (zowel financieel als tijd/ruimtelijk), is dit geweldig nieuws. Waarom?

Lezers van deze blog kennen het belang van een goed gearticuleerde bedrijfsidentiteit: wat doe je, waar, voor wie, en waar ben je verdomd goed in: wat is je “special sauce”? Deze bedrijfsidentiteit is enerzijds een richtsnoer voor jezelf, maar ook naar je klanten en toekomstige klanten toe: wat kunnen zij verwachten.

Sterke marketing toont zich in de organische verbinding tussen jouw bedrijfsidentiteit en de verwachtingen van je klant.

Daarom is het zo belangrijk je bedrijfsidentiteit regelmatig kritisch tegen het licht te houden: heeft mijn bedrijf de capaciteiten om te doen wat ik aan mijn klanten beloof? Indien de belofte aan de klant 1-op-1 overeenkomt met wat je levert, zit je gebeiteld.

Om dit tastbaar te maken: Carglass, een schitterend voorbeeld van die 1-op-1 relatie.

Coherentie en Consistentie met je Bedrijfsidentiteit!

Carglass: het perfecte huwelijk tussen Identiteit en Capaciteit

Carglass laat geen twijfel bestaan over de bedrijfsidentiteit: op hun website zijn ze kristalhelder over wat ze doen – èn niet doen:

Wat doen ze, waar, voor wie?

Carglass® is de specialist in het herstellen en vervangen van autoruiten in België. Elk jaar helpen we meer dan 350 000 automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.

 Wat is hun specialiteit? :

Autoruiten, al méér dan 25 jaar onze enige passie.

Ze laten er geen twijfel over bestaan. Autoruiten zijn hun enige passie. Geen gerommel in de marge. Om hun specialiteit nòg scherper te stellen, wijden ze er zelfs een hele pagina aan: “Onze belangrijkste service“.

Heel simpel, wij stellen alles in het werk met slechts één doel voor ogen, het herstellen en vervangen van beschadigde ruiten ongeacht het merk, het model of de leeftijd van het voertuig.

Het één en het ander heeft ook de maken met zoekmachineoptimalisatie, maar de algemene opzet is overduidelijk. Carglass is zeer expliciet – op de hele website – over hoe ze werken en wat ze belangrijk vinden. Dezelfde boodschap komt ook consequent en consistent terug in hun advertenties. Ze zijn uitermate sterk in “zeggen wat je doet”.

Tot daar op zich niets speciaals: een sterk marketingbureau kan dit klaarspelen zonder dat de dagelijkse realiteit hier aan beantwoordt (voorbeelden genoeg). De kracht ligt in het waarmaken van deze beloftes in de werkzaamheden van elke dag: “doen wat je zegt”.

En daar maakt Carglass pas echt het verschil.

In de jammerlijke gevallen waarin ik eigenaar werd van een ruit minder, klopte de ervaring voor de volle 100% met de signalen die ze via hun advertenties verspreidden. Het effect? Ik ben er me niet eens van bewust dat er andere opties zijn dan Carglass. Het interesseert me hoegenaamd niet dat er andere opties bestaan. Het eerste dat ik inderdaad zal doen bij het vaststellen van een “sterretje” – is manisch zoeken naar een stuk van 2 euro.

Als klant heb ik verwachtingen. Niet alleen is er een “match” tussen mijn verwachtingen en de verklaarde bedrijfsidentiteit van Carglass, ze vervullen die identiteitsbelofte volledig.

Geen wonder dat ze  in 2001 als in 2007 in de bloemetjes werden gezet voor hun aanpak. Des te impressionanter omdat ze respectievelijk 13 en 7 jaar later nog steeds dezelfde consistentie en coherentie aan de dag leggen.

Meer Inzicht - schrijf je gratis in!

Is je Capaciteit klaar voor je Identiteit?

Je 1-op-1 link tussen verklaarde identiteit en activiteit zorgt voor een duidelijk verwachtingspatroon. De voordelen zijn evident:

  • je bestaande klanten blijven – zolang de belofte voldoet aan de verwachtingen – langer klant
  • je verwerft efficiënter nieuwe klanten: een duidelijke boodschap vermijdt verwarring – bij beide partijen
  • de kans dat je klanten reclame voor jou maken wordt stukken groter: 1-op-1 is een zeldzaamheid.

Eerst en vooral is het zaak grondig – en kritisch – te zijn. Staat m’n bedrijfsidentiteit op punt, heb ik elk facet grondig genoeg beschreven?

Leg vervolgens je dagelijkse werking naast je identiteit. Is er een grote afstand tussen wat je zegt te doen en wat je doet? Logischerwijze kan je 2 acties ondernemen:

  • Je bedrijfsidentiteit in lijn brengen met je capaciteiten, zowel voor jezelf als in de communicatie met anderen.
  • Je capaciteiten in lijn brengen met je identiteit, in volgorde van belang – voor de klant.

De scherprechter tussen optie 1 en optie 2 is de verwachting van de klant: de elementen die essentieel zijn om klanten te behouden – en nieuw cliënteel te verwerven – zijn absoluut te behouden. De rest zuiver je beter uit, net zoals Carglass zich exclusief met glasherstel bezig houdt.

Dit is geen makkelijke oefening. Ze vraagt tijd – en moeilijke keuzes. De voordelen zijn wel aanzienlijk. Een onderneming die een 1-op-1 relatie aanhoudt tussen identiteit en capaciteit, haalt aanzienlijke rendement uit minimale marketinginvesteringen.

Veel succes!


Interessante bijdrage? Laat het blijken door deze zelf te delen met je contacten, via de knoppen onder deze post, bedankt!

Op de hoogte blijven? Schrijf je al vast in op Pb-a’s gratis nieuwsbrief.

Alternatief kan je de bijdrages ook blijven volgen door de “volg deze blog”-knop rechtsboven de pagina of “follow company” aan te klikken op onze LinkedIn bedrijfspagina. Zo blijf je op de hoogte van nuttige marketingtips voor ondernemers! Je kan ook een bezoekje brengen aan onze website, of een mailtje sturen.

Een gedachte over “Doen wat je Zegt: Wat Carglass èlke Ondernemer kan Leren

  1. Pingback: De Boodschap van Trendwatching: Ken je Klant | Pb-a: de Marketingblog voor Belgische Ondernemers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s